لوستر,برنز,آلیاژ برنج,برنجی,خرید لوستر,تفاوت برنز و برنج

نگاهی ساده به تفاوت برنز و برنج

  • جمعه 15 آذر 1398
  • 9231 نفر

در ادامه با تفاوت آلیاژ برنز و برنج بیشتر آشنا خواهید گردید.

احتمالا برخی از افراد هنوز تفاوت برنز و برنج ندانند و حتی قدرت تشخیص این دو آلیاژ را از یکدیگر نداشته باشند، در واقع فهمیدن تفاوت این دو آلیاژ اطلاعات شما را در خرید لوستر، ظروف و... افزایش می‌دهد.

در واقع یکی از اشتباهات رایج مردم این است که برنج و برنز یکی می‌دانند. حتی اکثرا برخی افراد این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. علت این موضوع این به دلیل شباهتشان و وجود عنصر «مس» در هر دوی این آلیاژهاست. ولی در هر کدام از این دو آلیاژ، مس با عنصر متفاوتی ترکیب گردیده.

آلیاژ برنج به چه صورت است؟

برنج ترکیبی از مس و روی می‌باشد. در مجموع می‌توان گفت آلیاژ برنج یکی از پرکاربردترین آلیاژ‌ها محسوب می‌شود که مستحکم، سخت بودن و مقاوم بودن در برابر خوردگی از جمله ویژگی‌های آن می‌باشد. همچنین سختی و نرم بودن برنج می‌تواند با تغییر نسبت مخلوط مس و روی تغییر کند. در واقع هر چقدر میزان روی در این ترکیب بیشتر باشد استحکام برنج بیشتر اما شکل پذیری آن کمتر می‌شود. همین‌طور بسته به میزان روی اضافه شده به مس، برنج از قرمز به طلایی متمایل می‌شود. آلیاژ برنج به دلیل این که نقطه ذوب پایینی دارد مناسب ریخته گری می‌باشد.

کاربردهای آلیاژ برنج

از فلز برنج به دلیل کاربردهای خاص، شکل ظاهری و رنگ آن در قطعات و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند، از قدیم تا به امروز از ورق برنج جهت ساخت آلات موسیقی به دلیل خاصیت آکوستیکی استفاده می‌شود. همچنین این آلیاژ به عنوان یک آلیاژ محکم و مناسب جهت انتقال آب از طریق لوله‌ها و اتصالات، گزینه مناسبی بوده کاربردهای دیگر آن به شرح زیر است:

•        در مهمات جنگی به دلیل استحکام آن

•        در دکوراسیون و به دلیل رنگ طلایی و سطح صیقلی و براق آن

•        در استفاده از ابزارهایی که نیاز به اصطکاک کم دارد مانند: مغزی قفل‌ درب‌ها

 

آلیاژ برنج تقریبا زردرنگ می‌باشد و شباهت بسیاری به طلا دارد. برنج در برابر کدر شدن و لکه دار شدن مقاومت دارد و دیرتر ساییده می‌شود. برنج معمولا قابلیت چکش خواری نسبت به مس و روی (که ترکیبی از آن‌هاست) دارد و دمای ذوب آن بین ۹۰۰ تا ۹۴۰ درجه سانتیگراد است. به علاوه مس موجود در برنج، خاصیت میکروب کشی دارد و به همین علت است که در بیمارستان‌ها از این آلیاژ به عنوان دستگیره درب‌ها استفاده می‌شود. این خاصیت میکروب کشی، برنج را به عنوان ظروف نیز استفاده شده است. همچنین وجود روی در آن به عنوان مواد معدنی مورد نیاز بدن، جهت استفاده به عنوان ظروف محبوب نموده است.

آلیاژ برنز به چه صورت است؟

آلیاژ برنز معمولا از تركیب مس با عناصر دیگری (غیر از روی) همچون قلع، آلومینیوم، منگنز و فسفر ساخته می‌شود. آلیاژ برنز خواص مطلوبی مانند سختی، استحکام و مقاومت در برابر فرسایش و خوردگی دارد. برنز تقریبا رنگ متمایل به قرمز دارد.

 

کاربردهای آلیاژ برنز

از آلیاژ برنز معمولا در وسایل و ابزارهای سوارکاری، وسایل تزیینی مثل مجسمه و انواع ظروف پذیرایی و ساخت لوستر استفاده می‌شود. همچنین امروزه در بلبرینگ‌های بوشینگ و یاطاقان دنده خودرو از برنز استفاده می‌گردد. برنز ترکیب یافته با فسفر در سازهای موسیقی، تماس‌های الکتریکی و پروانه‌های کشتی استفاده می‌گردد.

لوستر برنزی

استفاده از برنز در ساخت لوستر

نکته: جهت تشخیص برنز اصل از بدل، یک قطعه از آهن ربا را در مجاورت آن قرار داده، اگر آهن ربا جذب شد، اطمینان داشته باشید که قطعه ساخته شده از روکش برنز است.

مهم‌ترین تفاوت برنز و برنج

تفاوت برنز و برنج  را از طریق شکل ظاهری، میزان سختی و انعطاف‌پذیری، میزان دوام و مقاومت، خواص طبی و تفاوت قیمت برنز با برنج؛ که در ادامه به شرح هر کدام از موارد ذکر شده می‌پردازیم.

شکل ظاهری

 هر دو آلیاژ برنج و برنز بسته به میزان آلیاژ ترکیبی‌شان با مس، طیف رنگی از قرمز مسی تا زرد رنگ دارند؛ اما بیشترین تفاوت ظاهری آن‌ها این است که در برنز، حلقه های ضعیف بر روی سطح آن دیده می‌شود و سطح ناهموارتری نسبت به برنج دارد. در واقع برنج صیقلی‌تر از برنز است.

میزان سختی و انعطاف پذیری

برنز نسبت به برنج سخت‌تر است و مقاومت بیشتری دارد؛ همین سختی بیشتر، میزان شکل پذیری آن را کمی کمتر از برنج کرده است.

میزان دوام و مقاومت

 برنز دوام بالاتری در شرایط آب و هوایی دارد و مقاومت به خوردگی آن نیز بیشتر از برنج است.

خواص طبی

 آلیاژ برنج به دلیل خاصیت میکروب کشی و وجود روی در آن، از جمله آلیاژهایی است که در طب سنتی، استفاده از آن توصیه شده است. معمولا از این آلیاژ در قالب قوری، کتری، سماور و حتی قاشق استفاده می‌شود. استفاده از برنج در این ظروف برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن مفید است.

تفاوت قیمت برنز با برنج

 قیمت کالاها و قطعات برنزی نسبت به محصولات و کالاهایی با جنس آلیاژ برنج بیشتر است.

لوستر,شستشو ,شستشوی لوستر برنزی,بردن لکه لوستر برنزی,چگونگی شستن لوستر,کدر شدن کریستال لوستر4,تمیز کردن حباب لوستر

اموزش شستشوی لوستر برنزی (برنجی )

اموزش شستن لوستر های برنزی و برنجی و کریستالی ؟ کدر شدن کریستال , سیاه شدن برنز | 09122621787 صنایع لوستر شب نما
لوستر برنزی ,لوستر کریستال,خرید لوستر ,لوستر دخترانه,مدل لوستر اتاق دخترانه,برنزی,قیمت لوستر,نکات خرید لوستر

نکات بسیار مهم برای انتخاب لوستر متناسب با فضای شما 2018 (لوستر شب نما )

نکات بسیار مهم در انتخاب لوستر متناسب با فضای شما , انتخاب لوستر متناسب با خانه شما , خرید اگاهانه لوستر | 09122621787 تولیدی لوستر شب نما
زاماک,لوستر برنجی,برنزی,لوستر برنزی,تفاوت لوستر برنزی,لوستر اصل,لاکچری,شیک,زیبا,جدید 2018

تشخیص لوستر های برنزی اصلی از تقلبی

چگونگی تشخیص لوستر های برنزی اصل از نمونه های تقلبی بازار, تشخیص لوستر های برنزی اصل, تشخیص جنس لوستر ها | 09122621787 صنایع لوستر شب نما

عکس های نصب لوستر در حرم حضرت عباس سال 1395

عکس های نصب لوستر در حرم حضرت عباس (ع) در سال 1395 , مراحل نصب لوستر در حرم حضرت ابالفضل (ع) در سال هزار و سیصد و نود و پنج | تولیدی لوستر شب نما 09122621787